10 effektive tips til at skrive produkttekster, der rent faktisk sælger

Det er en kunst at skrive produkttekster, der forfører læseren. Derfor får du her 10 effektive tips til, hvordan du skriver produkttekster, der får dine besøgende til at finde kreditkortet frem.

Den gode produkttekst sælger til læserens underbevidsthed og gør ikke blot opmærksom på dit produkts kvalitet. En produkttekst må for alt i verden ikke være en hurtig, generisk tekst – det handler om at skille sig ud.

Har du svært ved at gennemskue, hvordan du skriver en unik produkttekst? Så er du ikke alene. Læs med herunder, hvor du får 10 tips til, hvordan du skriver fantastiske produkttekster, der får dit lager tømt.

#1: Skriv til én persona – og ikke til søgemaskinerne

Når du udarbejder dine produkttekster, er det vigtigt, at læseren føler, at du skriver til ham. Udarbejd derfor én eller flere personaer, der repræsenterer din målgruppe. Det gør det følgende skrivearbejde lettere, hvis du har én bestemt person i baghovedet, når du udarbejder dine tekster.

#2: Undgå flosklerne

Dit produkt er unikt. Derfor skal du ikke anvende marketing-lingo, når du beskriver det. Skil dig ud og undgå for alt i verden de mest anvendte (og generiske) floskler. Dem husker folk alligevel ikke, og de får ikke læseren til at reagere.

‘Billigst til prisen’, ‘fantastisk kvalitet’ og lignende marketing-floskler bliver sorteret fra af vores filter. Det virker ikke troværdigt. Fremhæv i stedet detaljer om produktet, der kan være nyttige for den potentielle køber:

  • Hvilket materiale er det lavet af?
  • Hvor er det produceret henne?
  • Hvordan er det produceret?
  • Hvor stort er produktet?
  • Er det et populært produkt?
  • Hvad er de vigtigste egenskaber ved produktet?
#3: Fokusér på fordelene

Når du har beskrevet produktets egenskaber, skal du beskrive de fordele, de specifikke egenskaber giver for kunderne. Det kan være, det er indlysende for dig, men det er det ikke altid for den potentielle køber – og måske er den ene oplysning om de forskellige egenskabers fordele være den detalje, der får den besøgende til at lægge varen i kurven.

Husk derfor; hver gang du nævner en egenskab ved dit produkt, bør du fokusere på, hvilken fordel det giver for kunden. Hvis du synes, det er besværligt, kan du skemalægge de forskellige egenskaber, hvilke fordele de giver, samt hvilket problem egenskaben løser.

Egenskab Fordel Udbytte
Økologisk bomuld Allergivenligt Dit barn slår ikke ud
Produceret af slidstærkt materiale Kan tåle at blive vasket mange gange Du sparer penge, fordi den holder lang tid

Ovenstående model kaldes for EFU-modellen, og den er et nyttigt redskab, når du skal klarlægge de fordele, der er ved dit produkt.

#4: Repetér fordelene

Det kan virke som en overraskelse, men jo flere gange du gentager dit kernebudskab, des mere troværdigt vil det fremstå. Adskillige undersøgelser har vist, at folk udpeger de budskab, de har hørt flest gange, som de mest troværdige.

Det betyder imidlertid ikke, at du skal gentage den samme sætning flere gange, men hvis pointen er den samme, vil dit budskab fremstå mere troværdigt. Sørg for, at det ikke er for tydeligt. Nævn dit kernebudskab flere gange; i overskrift, indledning samt brødtekst. Gentag omkring 3-5 gange i løbet af teksten.

#5: Opdel din tekst i korte afsnit

Vi har travlt, når vi færdes på nettet. Undersøgelser viser, at vores opmærksomhed varer omkring 8 sekunder, og derfor er vi hurtige til at danne os et overblik over, om det er noget, vi vil beskæftige os med. Derfor er det en god idé at opdele din tekst i mange afsnit, så den er let at skimme – så kan læseren hurtigere se, om det er noget, der er relevant for ham eller hende.

Sørg for, at skrive relevante overskrifter, samt at dine vigtigste pointer bliver introduceret i starten af hvert afsnit. Så er du sikker på, at dine besøgende får de vigtigste salgsargumenter med, hvis de skimmer.

Svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *