Vil du vide, hvordan du optimerer din hjemmeside, så den har de bedste forudsætninger for at få gode placeringer i Google? Dem, der skaber grønne tal på bundlinjen. Ja? Så læs med her!

SEO, der står for ’search engine optimization’, kaldes på dansk for søgemaskineoptimering. Det er en af de mest anvendte markedsføringsdiscipliner på internettet. Det skyldes kombinationen af, at du kan komme i gang uden noget stort budget, samt at du har mulighed for selv at lade din målgruppe finde frem til din hjemmeside, når de indtaster en søgeforespørgsel i Google. Herefter skal du blot sørge for, at den er optimeret til at imødekomme de behov, den besøgende har.

I denne guide får du at vide, hvordan du skal opbygge din hjemmeside, hvis du vil have de gode placeringer i Google. Dem, der skæpper i kassen.

Sådan finder du søgeord / keywords

Det er vigtigt, at din side bliver fundet, når en bruger indtaster en relevant søgeforespørgsel i Google. Derfor er det en god idé, at du, allerde inden du at udarbejder dit indhold, undersøger, hvilke søgeforespørgsler der er relevante for det emne, du vil skrive om, samt hvor mange søgninger der er på disse søgeord og –fraser.

Lad os tage udgangspunkt i et eksempel; du har en hjemmeside, der omhandler vin, og du vil derfor gerne skrive en artikel om rødvin.

Det gør du således: Indtast en emnerelevant søgeforespørgsel i Google. I dette tilfælde er emnet rødvin, hvorfor du skal søge på ‘rødvin’ i Google. Scroll ned i bunden. Her kan du se relaterede de relaterede søgninger, andre har brugt, når de søger på rødvin i Google:

Herefter vælger du de søgninger, der er relevante for det emne, du skriver om. I dette tilfælde kunne alle eksemplerne indgå i en tekst (med undtagelse af ‘rødvin wiki’, der er en navigationssøgning, hvor brugeren allerede søger en specifik hjemmeside at finde svaret på), der stadig holder sig til det overordnede emne.

Nu er det derfor vigtigt at vide, hvor mange der søger på de enkelte søgefraser. Det kan du bruge forskellige værktøjer til at estimere. Det bedste er at anvende Googles eget værktøj, men det kræver dog, at du har AdWords-annoncer kørende. Du kan også bruge et værktøj som Ahrefs.com, der dog også er en premium-tjeneste — og generelt er for den mere erfarne bruger.

Har du ikke det store kapital, kan du anvende et værktøj som Searchvolume.io, der er gratis. Indtast de søgeord eller –fraser, du har fundet frem til. Herefter kan du se et estimeret bud på antallet af månedlige søgninger:

Vælg dem, der har en nogenlunde søgevolume. Det afhænger af emne og konkurrence, hvad en høj søgevolume er. Anvend dem i din tekst, og du sender et signal til Google om, at din tekst er relevant, når en bruger indtaster en af disse søgeforespørgsler i Google.

Overvej desuden, om det er alle ordene, der er relevante. Hvad er intention bag søgningen? Er det eksempelvis ikke at finde information omkring dit emne, men i stedet foretage et køb, vil den besøgende hurtigt forlade din side igen, hvis du ikke sælger det ønskede produkt.

Det vil føre til et lavt brugerengagement, hvilket sender et signal til Google om, at din side ikke er relevant for søgningen, og derfor vil den blive tillagt lavere værdi.

 

Indhold: Tekst, struktur og hierarki

Indholdet på din side er dét, der fortæller Google, hvad din side handler om. Derfor er det vigtigt, at du ved, hvilke elementer Google leder efter, når din side bliver scannet.

Overskriften: Det primære søgeord skal markeres med et H1-tag, der er HTML-koden for hovedoverskriften. I dette tilfælde ’rødvin’ — du kan selvfølgelig også skrive mere, men jo tættere på starten af sætningen, det primære søgeord indsættes, desto mere relevans vil Google pålægge det i forhold til resten af overskriften. Underoverskrifter markeres hierarkisk med H2, H3, H4, H5 og H6-tags.

Indledning: Skriv eventuelt en indledning, der indeholder søgeordet igen. Markér den med H2, fed, kursiv eller understreget. Husk på, at der er en semantisk sammenhæng mellem de forskellige ord, så det gør ikke noget, hvis søgeordet gradbøjes, eller du vælger et synonym, så længe indledningen indeholder ord, der relaterer sig til overskriften og generelt holder sig til emnet.

Vigtige ord: Markér fokussøgeord med fed, kursiv eller understreget i teksten, hvis det er relevant. Det kan den besøgende bruge, hvis teksten skimmes, og du sender samtidig et signal til Google om, at her er tale om ord, der er relevante for det overordnede emne, hvorfor de markerede ord pålægges en højere værdi end den almindelige brødtekst.

Der er generelt ikke forskel på, hvordan teksten formateres. Vær dog opmærksom på, at du ikke bør overdrive formateringen af vigtige keywords. Brug det, hvor det virker naturligt og samtidig hjælper brugeren med at skabe et overblik.

Tekst: Sørg for at skrive teksten, så den besøgende får noget ud af at læse den. Google er mere intelligent, end man tror, og kan derfor vurdere, om der er tale om indhold af høj eller lav kvalitet. Hav derfor altid modtageren i baghovedet, når du skriver din tekst, men sørg for at give Google de nødvendige informationer.

Nævn desuden dine keyword et par gange i løbet af teksten, men husk ikke at overdrive. Brug gerne gradbøjninger og synonymer — og generelt andre ord, der har en semantisk relation til dine primære søgeord.

Tager vi udgangspunkt i teksten om rødvin, vil det eksempelvis være relevant at nævne forskellige druesorter, vingårde, typer og andre relevante emner. Google er i stand til analysere din tekst ud fra et semantisk perspektiv og derved kæde de beslægtede 0rd sammen.

Afsnit: Både af hensyn til søgemaskinerne og læsbarheden er det en god idé at opdele din tekst i mange afsnit med dertilhørende overskrifter. Igen; overskrifter giver en indikation af, hvad teksten handler om, og det opfanger Google.

Længde: Som tommelfingerregel skal din tekst være minimum 300 ord. Selvfølgelig kun hvis det er relevant — men hvis et andet søgeresultat ligger over dit på de samme søgeord, du ønsker, og har længere og mere fyldestgørende indhold, så er det en god idé at udvide teksten.

 

Billedoptimering

Det er en god idé at bruge billeder i din tekst. Det gør teksten mere spændende for læseren, men Google bliver også glad, hvis du anvender billeder. Især hvis de er unikke.

Sørg for at de billeder du anvender, er komprimeret, så de fylder så lidt som muligt. Her kan du bruge Photoshop eller en webtjeneste som eksempelvis Kraken.io, der både findes i en gratis og betalt version.

Hastigheden på siden er et vigtigt parameter for, hvorhøjt oppe i søgeresultaterne, din side bliver placeret — og så nytter det ikke noget, hvis dine billeder fylder for meget. Hvis din side er lang tid om at blive indlæst, vil det forringe brugervenligheden og give et negativt udslag hos Google.

Husk at udfylde billedbeskrivelser, ALT-tekst og filnavn, så det giver en indikation af, hvad din tekst omhandler.

 

Links

Det er en skrøne, at du ikke bør linke til eksterne sider. Det er altid godt at linke til gode, pålidelige sider, der har en høj troværdighed hos Google. Det er selvfølgelig bedst, hvis det er sider med relevant indhold, der linkes til.

Når du gør dette, vil Google kæde din side sammen med de sider, du henviser til. Du skal dog udelukkende gøre det, hvor det er relevant. Eksempelvis hvis der refereres til en ekstern kilde i din tekst. Sørg også for, at det ikke er en konkurrent (ift. søgeord og placering i Google), du linker til.

Dog bør du ikke udelukkende fokusere på at skaffe links fra eksterne sider og selv linke ud. Det er også vigtigt linke internt på din side. Lad os tage udgangspunkt i teksten omkring rødvin. Her nævner du på et tidspunkt ‘hvidvin’. Det har du skrevet en anden artikel omkring. For ikke at forvirre Google, i forhold til hvilken artikel, der skal dukke op i søgeresultaterne, når der søges på ‘hvidvin’, er det en god idé, hvis du linker til artiklen om hvidvin, når ordet nævnes i din tekst.

…men arbejdet stopper ikke her. Den vigtigste faktor for, om din side får gode placeringer, er links fra eksterne sider. De anses i Googles øjne for en slags anbefaling eller stemme. Jo flere sider, der ’stemmer på dig’, desto bedre placeringer får du.

Det er dog ikke alle links, du bør stræbe efter at få. Sider af høj relevans, der relaterer sig til det emne, din side omhandler, er dem, der vægtes højest. I teorien er der dog ikke noget link, der ikke kan betale sig at få, så længe det kommer fra en (i Googles øjne) troværdig afsender.

Meta-titler og beskrivelser

Meta-titler og beskrivelser er den tekst, der ses i søgeresultaterne. Denne artikel ser eksempelvis således ud:

 

Meta-titlen er den øverste titel, og beskrivelsen er teksten, der er under webadressen. Meta-titlen har en direkte indflydelse på, hvor relevant din side er i Googles øjne. Derfor er det vigtigt, at det søgeord, siden skal findes på, er inkluderet i meta-titlen — og gerne så tidligt som muligt. I ovenstående eksempel er det altså ’seo for begyndere’, der er søgefrasen. Dette punkt er meget vigtigt.

Meta-beskrivelsen har derimod ikke en direkte indflydelse på, hvordan din side bliver vurderet. Du bør dog alligevel sørge for, at den beskriver, hvad den besøgende kan forvente at læse, når han eller hun klikker sig ind på søgeresultatet.

Lever siden ikke op til den besøgendes forventninger, forsvinder denne hurtigt igen. Det sender et signal til Google omkring, at resultatet ikke er relevant, og derved kan du risikere, at den mister sine placeringer — fordi der er lavt brugerengagement.

Gør desuden brug af ’call to action’, så resultatet virker indbydende og opfordrer til at blive klikket på.

Vær opmærksom på, at der er begrænset plads i søgeresultaterne til meta-titler og beskrivelser. De kan altså ikke være så lange, som du selv ønsker. Som tommelfinger regel skal de holde sig under 180 tegn. Der er bare det problem, at Google ikke anvender tegn til at måle længden af dine meta-titler og beskrivelser.

I stedet måles der i pixels, og derfor kan det være vanskeligt at vide, hvornår teksten er for lang. Vil du være sikker, kan du bruge dette værktøj til at tjekke, om din meta-titel og beskrivelse holder sig inden for den tilladte længde.

 

Sammenlign søgeresultater

Ligger din side ikke i toppen af søgeresultaterne, hvor du ønsker det, kan det være en god idé at tage et kig på konkurrenterne. Vælg de tre øverste resultater, der kommer, når du søger på det søgeord eller -frase, du gerne vil findes på. Hvad de har gjort for at gøre sig fortjente til de gode placeringer?

Er deres tekster eksempelvis mere fyldestgørende end dine, kan du forsøge at udvide din egen tekst, så den beskriver det specifikke emne lige så godt. Når det er gjort, bør du overveje at finde mere relevant information, du kan skrive om, så din tekst er mere dybdegående. Det vil give dig bedre forudsætninger for at kunne placere dig over de konkurrerende søgeresultater.

 

Pas på med duplikeret indhold

Duplikeret indhold (eller duplicate content) er betegnelsen for, når der findes to ens tekster et sted på internettet. Det anses som kopieret indhold, og en side, der kopierer sit indhold, anses ikke som værende et relevant søgeresultat.

Du kan selvfølgelig godt bruge et citat, hvis det er relevant, men sørg for at gøre brug af god citatskik og markere det tydeligt.

 

Opsummering

1. Find dine søgeord: Find ud af, hvilke søgeord- eller fraser, du ønsker, din side skal findes på. Undersøg hvor mange der søger på dem, og vælg med størst søgevolume.  Brug Googles eget værktøj eller et gratis værktøj som Searchvolume.io for et estimeret bud på antallet af månedlige søgninger.

2. Udarbejd indhold: Sørg for at dit indhold er lige så fyldestgørende som de tre første resultater, der dukker op, når en bruger indtaster den søgeforespørgsel, du vil findes på. Skriv det relevante søgeord i overskrift (H1) og meta-titel. Markér vigtige sætninger og ord med fed, kursiv eller understreget, hvor det virker naturligt og hjælper læseren med at skimme teksten. Husk, at du aldrig må kopiere indhold fra hverken din egen side eller andres.

3. Optimér dine billeder: Brug billeder. Husk at angive filnavn, beskrivelse og alt-tekst, der er relevant for det primære søgeord. Vær desuden opmærksom på, hvor meget billederne fylder. De skal komprimeres, så de indlæses hurtigt. Her kan du bruge Kraken.io eller Photoshop.

4. Hav styr på dine links: Sørg for at skaffe links fra eksterne sider. Gerne relevante sider med høj troværdighed. Link også gerne til relevante sider — både internt og eksternt.

 

Følger du ovenstående eksempler, vil din side have de bedste forudsætninger for at indtage de øverste søgeresultater. Held og lykke!