OBS: Vi tager pt. ikke nye kunder på Facebook-annoncering ind.

Facebook-annoncering

Nå ud til nye og eksisterende kunder med Facebook-annoncering.

Facebook-annoncering giver dig mulighed for at eksponere dit budskab for nøjagtigt det segment, der er relevant for din forretning – og det giver en lang række muligheder. Lad Mondae stå for dine Facebook Ads og høst frugterne.

Kontakt osLæs mere

Alle virksomheder kan vækste via Facebook-annoncering.

Sandheden er, at alle virksomheder har potentiale til at vækste via Facebook-annoncering. Alene i Danmark har Facebook omkring 80% af befolkningen en Facebook-profil. Sandsynligheden for, at lige netop din målgruppe ikke er på Facebook, er forsvindende lille.

Vi kan hjælpe dig med at udarbejde en effektiv marketingstrategi for din Facebook-annoncering. Udfyld vores kontaktformular for en indledende snak om, hvordan du kommer i gang med Facebook-annoncering for din virksomhed og dine produkter.

Udfyld kontaktformular

Få dit budskab ud til både nuværende og potentielle kunder.

Du har en lang række muligheder for at skræddersy dine kampagner med Facebook-annoncering. Segmentering, målsætning og annoncetyper kan defineres, så dine annoncer rammer din målgruppe på det helt rigtige tidspunkt.

Vi kan hjælpe dig med at nå ud til din målgruppe, uanset om du driver en nystartet virksomhed eller allerede driver en etableret omsætning. Før vi opsætter dine kampagner, udarbejder vi i fællesskab en strategi, som understøtter din forretnings konkrete behov.

Udfyld kontaktformular

Hvorfor vælge Mondae til Facebook-annoncering?

Hvis du ønsker en skarp marketingpartner, som ikke bare har styr på den strategiske og tekniske del af Facebook-annoncering, men som også har stærke kompetencer indenfor visuel storytelling, branding og kommunikation, er vi det oplagte valg.

Det betyder, at vi kan hjælpe dig med at udarbejde en strategi for din Facebook-annoncering, opsætte kampagnerne, udarbejde de visuelle elementer og stå for at skrive copy til annoncen – og du har direkte kontakt med personen, der udfører arbejdet.

Udfyld kontaktformular

Sådan kommer vi i gang med Facebook-annoncering for din virksomhed.

#1: Opsætning

Aenean suscipit iaculis dui eu elementum. Ut vestibulum metus non quam mollis, ac lobortis risus tempus. Maecenas turpis leo.

#2: Segmentering

Aenean suscipit iaculis dui eu elementum. Ut vestibulum metus non quam mollis, ac lobortis risus tempus. Maecenas turpis leo.

#3: Annoncer

Aenean suscipit iaculis dui eu elementum. Ut vestibulum metus non quam mollis, ac lobortis risus tempus. Maecenas turpis leo.

#4: Splittest

Aenean suscipit iaculis dui eu elementum. Ut vestibulum metus non quam mollis, ac lobortis risus tempus. Maecenas turpis leo.

Skal vi hjælpe dig med Facebook-annoncering?

Facebook-annoncering

Facebook-annoncering er et effektivt værktøj til at gøre opmærksom på dit brand og dine produkter. Facebook-annoncering er optimalt for langt de fleste virksomheder, og du kan opnå solide resultater, uanset om du driver en webshop eller en lokal tømrervirksomhed.

Før du kan få succes med Facebook-annoncering, er det dog vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i, hvordan annonceplatformen virker. Når du kender platformen, forstår du de muligheder, du har med Facebook-annoncering – og hvilke annoncer, der fungerer for netop din forretning.

Hvorfor bruge Facebook-annoncering?

I løbet af ganske få år er Facebook blevet blandt de absolut største platforme indenfor online markedsføring. Det skyldes, at du har adgang til en stor mængde data omkring dine bruger, som gør, at du kan definere din målgruppe utroligt nøjagtigt.

Det giver dig mulighed for at nå ud til eksisterende og potentielle kunder, som allesammen anvender Facebook dagligt. Facebook-annoncering er derfor blandt de bedste marketingkanaler, uanset om du har et nyt eller eksisterende produkt – og uanset, om du sælger ydelser eller fysiske produkter.

Facebook har alene i Danmark flere omkring 4 millioner brugere, mens tallet på verdensplan er knap 3 milliarder aktive brugere. Det gør Facebook til det største sociale medie i verden gennem en årrække – og intet tyder på, at et andet medie vælter dem af tronen foreløbigt.

Det betyder, at alle virksomheder har en eksistensberettigelse på Facebook. Bruger man platformen rigtigt, kan stort set hele forretningen bero på Facebooks annonceplatform, selvom vi anbefaler, at man kombinerer flere forskellige marketingkanaler.

Samtidig har du med Facebook-annoncering mulighed for at målrette dine annoncer, så de rammer lige netop dine kernekunder. Det gælder, uanset om du driver en B2B eller B2C-virksomhed, og om din målgruppe er teenagere eller midaldrende kvinder.

Facebook-annoncering giver værdifulde muligheder for segmentering.
Facebook-annoncering giver værdifulde muligheder for segmentering.

Effektiv segmentering med Facebook-annoncering

Facebook-annoncering har opnået et utroligt stort potentiale på ganske kort tid, hvilket primært skyldes den enorme mængde brugerdata, som platformen samler ind. Det giver dig mulighed for at målrette dine annoncer til lige netop de personer, de er relevante for.

Mange af dem, der anvender Facebook, har været brugere i adskillige år. De fleste bruger platformen dagligt til at holde sig opdateret på nyheder og pleje deres sociale netværk. Det betyder, at Facebook har utroligt meget data omkring den enkelte bruger.

Den data er afgørende for dine Facebook-annoncer, da det giver dig mulighed for at segmentere din målgruppe ud fra en lang række parametre. Hvis du ønsker at ramme kvinder mellem 20-30 år, der går op i mode, er der mulighed for det.

Det samme gør sig gældende med stort set alle andre segmenter – og det er endda med en præcision, som er svær at matche på andre annonceringsplatforme. Facebook har samtidig ikke udelukkende data fra deres egen platform, men også andre hjemmesider du har besøgt.

Hvis du har foretaget et køb på en webshop, som har implementeret en Facebook Pixel, er der stor sandsynlighed for, at dit køb er blevet registreret. Det er en utroligt værdifuld information, når du skal målrette dine annoncer, da det signalerer, at brugeren er købsparat.

Alt sammen er med til at gøre din Facebook-annoncering særdeles effektivt, da du kan definere kampagnemålsætning og segmentering for dine annoncer. På den måde er du sikret, at det kun er de helt rigtige brugre, som din annonce præsenteres for.

Flere forskellige faktorer påvirker prisen på Facebook-annoncering.
Flere forskellige faktorer påvirker prisen på Facebook-annoncering.

Hvad koster Facebook-annoncering?

Prisen for Facebook-annoncering afhænger af en lang række faktorer. Først er det væsentligt, om du får hjælp af et marketingbureau, eller du ønsker at opsætte dine annoncer på egen hånd. Vælger du sidstnævnte løsning, er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i, hvordan du gør, da det ellers kan blive en dyr fornøjelse.

I mange tilfælde kan det være en god idé at hyre et marketingbureau til at stå for din Facebook-annoncering. Prisen afhænger af, hvilket bureau du vælger, samt hvor mange penge du er villig til at bruge på Facebook-annoncering – både til bureauet, men også i det spend, du vil bruge på dine annoncer.

Ønsker du selv at stå for Facebook-annoncering, er det værd at være opmærksom på, at prisen for Facebook-annoncering afhænger af flere forskellige parametre. Generelt er der to måder at definere prisen på:

  • Samlet budget: Det samlede beløb for dine Facebook-annnoncer.
  • Konverteringer: Prisen pr. konvertering.
Du kan basere dine Facebook-annoncer på et samlet budget eller pris pr. konvertering.
Du kan basere dine Facebook-annoncer på et samlet budget eller pris pr. konvertering.

#1: Samlet annoncebudget

Du kan selv definere det samlede beløb, du ønsker at annoncere for. Det gør du, når du opsætter dine Facebook-annoncer. Her angiver du blot, hvor meget du samlet set ønsker at bruge indenfor en specifik periode.

Efterfølgende forsøger Facebook at sikre dig så mange resultater som muligt i forhold til det budget, du ønsker at bruge på annonceringen. Du kan eksempelvis vælge at bruge 20 kr. om dagen på annoncer, men du har også mulighed for at bruge helt op til 3000 kr., hvis du hellere vil det.

Nogle annoncetyper koster mere end andre, hvorfor minimumsbeløbet varierer afhængigt af annoncetype. Du har også mulighed for at indtaste et samlet annoncebudget for en bestemt periode, så du ikke skal definere det på baggrund af et maksimumbudget for én dag.

Denne funktion kan være praktisk, hvis du skal køre en kampagne, der løber indenfor en bestemt periode. Her angiver du blot start- og slutdato for kampagnen, hvorefter du vælger det samlede annoncebudget for denne periode.

#2: Pris pr. konvertering

Hvis du vælger pris pr. konvertering, kontrollerer du prisen gennem din budstrategi. Her angiver du, hvor meget du er villig til at betale for en konvertering. Hvis du er i tvivl, kan du lade Facebook angive buddet for dig automatisk.

Facebook tilbyder desuden en række fremgangsmåder, som du kan benytte dig af, hvis du vil sikre dig, at annoncebudgettet ikke løber løbsk. Du kan eksempelvis sætte en forbrugsgrænse, så du ikke overskrider det definerede maksimumbudget for kampagnen.

Du kan også sætte en forbrugsgrænse på din annoncekonto, hvor du angiver et maksimumbudget for alle dine kampagner. Det er op til dig, hvilken metode du ønsker at gøre brug af, men det er vigtigt, at du gør dig nogle tanker om, hvad det maksimale budget er, før du går i gang med at opsætte dine kampagner.

Prisen for dine kampagner afhænger desuden af, hvilke annoncer du kører. Der findes mange forskellige muligheder, og det er en god idé at sætte dig grundigt ind i dem, før du opsætter dine kampagner.

Hvordan fungerer Facebooks annoncesystem?

Før det er muligt at forstå, hvordan prisen på Facebook-annoncering defineres, er det vigtigt, at du forstår, hvordan annoncesystemet hænger samme. Det første, du bør vide, er, at du betaler for eksponeringer og ikke klik, når du annoncerer på Facebook.

På den måde står annonceplatformen i kontrast til eksempelvis Google Ads, hvor du betaler for klik. Prisen opgøres på baggrund af CPM, som på dansk betyder pris pr. 1000 visninger. Det betyder, at du skal være omhyggelig, når du segmenterer og vælger din målgruppe, da du ellers betaler for visninger, som du i sidste ende ikke får noget ud af.

Herudover er det væsentligt, at brugeren har en god oplevelse, når de bruger Facebook. Det betyder blandt andet, at annoncesystemet er auktionsbaseret. Der er et begrænset antal annoncer til rådighed, så brugeren ikke bliver spammet – og her er det altså dem, der er villige til at betale mest, der ender med eksponeringen.

Du konkurrerer derfor ikke udelukkende om annonceplads med dem, der befinder sig i din branche, men også andre, der ønsker at ramme den samme målgruppe. Derfor bør du være skarp, når du opsætter dine bud, så du har størst mulig sandsynlighed for at ende med annoncepladsen.

Det er dog samtidig værd at være opmærksom på, at du ikke nødvendigvis betaler det fulde bud. Hvis konkurrenten har budt lavere, vil dit bud automatisk blive reduceret, så du ender med at betale en smule mere end konkurrenten, selvom dit oprindelige bud var højere.

Herudover bør du være opmærksom på, at omkostningerne varierer meget. I nogle perioder kan prisen være lav, mens den på andre tidspunkter kan være høj. Typisk kan du forvente, at prisen skrues i vejret, når det er højtider, fordi der er flere annoncører på markedet til at skrue prisen i vejret.

Du kan derfor ikke bare lade dine annoncer køre uden at holde øje med dem. Det kan betyde, at du i visse perioder ender med at bruge langt flere penge end ellers. Samtidig kan det betyde, at dine annoncer performer dårligere i visse perioder, hvis du ikke justerer dine bud, så de matcher konkurrenternes.

Hvordan vælger jeg den rigtige målgruppe?

Et af de parametre, der har størst indflydelser på, om du får succes med din Facebook-annoncering, er din målgruppe. Hvis du baserer dine annoncer på den forkerte målgruppe, kan du lige så godt smide dine penge i skraldespanden, for du får ikke noget ud af dem.

Samtidig har din målgruppe stor indflydelse på, hvad du skal betale for dine annoncer. Nogle målgrupper er dyrere end andre, så hvis du målretter dine annoncer mod et segment, som mange andre annoncører også er interesseret i, vil du skulle betale mere for dine annoncer.

Det skyldes, at der er begrænset annonceplads, og prisen defineres på baggrund af udbud og efterspørgsel – jo flere, der er interesserede i din målgruppe, desto højere bliver prisen derfor, da der er flere annoncører, som byder mod hinanden.

Størrelsen på din målgruppe har samtidig en indflydelse på prisen. Hvis du opretter en snæver målgruppe, kan du risikere at skulle betale mere, fordi der er reduceret annonceplads for målgruppen.

Det betyder dog ikke, at du skal gå efter en stor målgruppe. Det kan også være spild af penge, da du risikere at ramme personer, som ikke er interesseret i dine annoncer. Det er derfor vigtigt, at du definerer din målgruppe korrekt, før du opsætter dine annoncer.

Hvordan definerer jeg den rette kampagnemålsætning?

Når du opretter en Facebook-annonce, kan du vælge mellem forskellige målsætninger for kampagnen. Du kan eksempelvis vælge, om målsætningen for din kampagne er salg, større synlighed eller noget tredje.

Målsætningerne er det grundlag, Facebook beregner rækkevidde og omkostning for dine annoncer. Hvis du eksempelvis vælger, at målsætningen for din annonce er at skabe flere konverteringer, eksponeres den primært til personer, som er parat til at foretage en konvertering.

Du skal altså have et klart mål med din kampagne, før du går i gang med at opsætte dine Facebook-annoncer. Det er disse mål, du angiver under ‘Kampagnemålsætning’. Målsætningerne hører under tre forskellige kategorier:

  • Kendskab
  • Overvejelse
  • Konvertering

#1: Kendskab

De tre kategorier fokuserer på forskellige målsætninger, som kan være relevante, afhængigt af hvor langt i købsprocessen kunden er. Hvis du er ved at markedsføre et forholdsvist nyt brand, kan det være en god idé at vælge ‘Kendskab’ som målsætning, da målgruppen endnu ikke er parat til at foretage et salg.

I kategorien ‘Kendskab’ kan du både vælge mellem ‘Kendskab til brand’ og ‘Rækkevidde’. Begge målsætninger har til formål at skabe opmærksomhed omkring dit brand eller produkt. Vælger du ‘Kendskab til brand’, vil Facebook automatisk målrette dine annoncer mod de personer, der med sandsynlighed vil give dine annoncer opmærksomhed – altså dem, der bruger tid på at læse de annoncer, de eksponeres for.

Vælger du ‘Rækkevidde’, vil Facebook forsøge at få så mange som muligt til at se din annonce indenfor den målgruppe, du har defineret. Det kan ligeledes være relevant, hvis du ønsker at gøre opmærksom på et produkt, event eller ydelse indenfor et lokalområde.

#2: Overvejelse

Overvejelse er den midterste af de tre kategorier, du kan vælge at basere din målsætning på. Hvor kendskab er placeret i den øverste del af din salgstragt, bevæger vi os et trin ned med denne kategori.

Her er en række forskellige målsætninger, du kan gøre brug af. Særligt den målsætning, der hedder ‘Trafik’, er populære, da formålet med denne er at skabe trafik til din hjemmeside eller webshop. Det betyder ikke, at du får konverteringer, men udelukkende at du forsøger at skabe så mange kliks til dit website som muligt.

Det kan være med til at styrke kendskabsgraden til dit brand, og det er særligt relevant, hvis du ønsker at lokke brugeren til at foretage et køb eller en anden konvertering på et senere tidspunkt. Dermed ikke sagt, at denne målsætning ikke kan generere salg.

Denne kategori byder på følgende målsætninger:

  • Trafik
  • Interaktion
  • Installation af app
  • Videovisninger
  • Leadgenerering
  • Beskeder

Facebook benytter data omkring tidligere adfærd, når de skal vurdere, hvilke brugere der med størst sandsynlighed vil interagere med din side på Facebook eller lignende. Særligt ‘Leadgenerering’ kan være effektiv i denne kategori, da du kan bruge denne målsætning til eksempelvis at indsamle mailadresser, som du kan bruge til fremtidige Facebook-annoncer.

Hvis du opsætter en Facebook-annonce med leadgenerering som målsætning, skal brugeren ikke forlade Facebook for at angive sin mail-adresse – og det er en stor fordel, hvis brugeren ikke ønsker at lægge for mange kræfter i at indtaste oplysninger.

#3: Konvertering

Konvertering er den kategori, som de fleste vælger at basere deres kampagner på. Det skyldes, at der her er fokus på konverteringer, som i sidste ende er med til at øge omsætningen i din virksomhed.

I denne kategori har du følgende muligheder:

  • Konverteringer
  • Salg fra katalog
  • Forretningsbesøg

Hvis du vælger ‘Konverteringer’ som målsætning for din kampagne, er målet for din Facebook-annoncering at få brugeren til at foretage en bestemt handling – eksempelvis at købe et produkt fra din webshop.

Under den anden målsætning, ‘Salg fra katalog’, kan du tilknytte et produktkatalog til Facebook. Her er det effektivt at anvende retargeting, så brugeren får vist de produkter, vedkommende tidligere har kigget på, men endnu ikke købt.

Den sidste målsætning er ‘Forretningsbesøg’, og her er fokus på at skabe et fysisk fremmøde i eksempelvis en forretning eller restaurant. Den har således et lokalt fokus, hvorfor du bør sørge for at have segmenteret på baggrund af geografisk placering for målgruppen.

Hvad skal Facebook-annoncerne indeholde?

Facebooks succeskriterie er, at brugerne anvender platformen – og derfor er det vigtigt, at du udarbejder dine annoncer med godt indhold, som er relevante for målgruppen. Hvis du ikke gør det, vil du hurtigt blive straffet af algoritmen, og det vil resultere i, at prisen skrues i vejret.

Det er således ikke udelukkende for at sælge mere, du skal udarbejde ordentlige annoncer – det vil også være billigere for dig, hvis du lægger kræfter i at udarbejde godt og relevant indhold, som målgruppen rent faktisk får værdi ud af. Du kan læse de officielle retningslinjer for Facebook-annoncering her.

Facebook-annoncer af lav kvalitet nedprioriteres, og det vil både blive dyrere, og du vil få mindre ud af dine annoncekroner. Facebook gav tidligere dine annoncer en relevansscore, men denne feature er i dag erstattet af ‘Diagnosticering for annoncerelevans’.

Princippet er det samme, men målingen er blevet bedre, så du får nemmere ved at vurdere, hvornår dine annoncer er relevante, og hvornår de ikke er. Det giver dig bedre mulighed for at optimere på dine annoncer, så de performer så godt som muligt.

Diagnosticering af annoncerelevans vurderes på baggrund af:

  • Kvalitetsklassificering: Hvordan opfattes kvaliteten af din annonce i forhold til andre annoncer, der er målrettet det samme segment?
  • Klassificering af interaktionsrate: Hvordan er den forventede interaktionsrate for din annonce i forhold til andre annoncer, der er målrettet det samme segment?
  • Rangering af konverteringsrate: Hvordan er den forventede konverteringsrate for din annonce i forhold til andre annoncer, der er målrettet det samme segment?

Har du nogen spørgsmål?

Frederik sidder klar til at rådgive dig til den rigtige løsning for dig og din virksomhed. Ring nu på 42 31 23 92. Du kan også udfylde kontaktformularen og få svar indenfor 24 timer.