Instagram annoncering

Få dit budskab ud til din målgruppe med Instagram-annoncering.

Instagram-annoncering giver dig mulighed for at få dit budskab ud til din kernemålgruppe. Øg kendskabet til dit brand eller sælg dine produkter og ydelser til det segment, det er relevant for. Kontakt os i dag og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med Instagram Ads.

Læs guidenKontakt os nu

Instagram-annoncering

Er du i tvivl om, hvorvidt Instagram-annoncering kan bidrage til vækst i din virksomhed? Langt de fleste virksomheder kan få noget ud af Instagram-annoncering. Herunder kan du læse mere om, hvorfor du bør annoncere på Instagram, samt hvordan vi kan hjælpe dig med vækst via Instagram-annoncering.

Er Instagram-annoncering noget for min virksomhed?

De fleste virksomheder har en eksistensberettigelse på Instagram – og langt de fleste kan vækste deres forretning på baggrund af Instagram-annoncering. På verdensplan er der omkring 1 milliarder månedlige brugere på det sociale medier. Ud af dem logget omkring 60% ind hver dag, hvilket betyder, at der er stor sandsynlighed for, at din målgruppe befinder sig på mediet.

Engagementet blandt brugerne på Instagram er desuden markant højere end brugere på andre sociale medier. Du har derfor mulighed for at påvirke brugeren i langt højere grad end på andre sociale medier, samtidig med at dine sponsorerede opslag er bedre skjult.

Du har rig mulighed for at motivere målgruppen til at træffe en bestemt handling, ligesom du kan interagere med dem direkte. Samtidig kan du få meget ud af at kombinere organisk reach med betalt Instagram-annoncering.

Hvordan kommer jeg i gang med Instagram-annoncering?

Facebook ejer Instagram, hvorfor det er samme fremgangsmåde som på Facebook, når du vil i gang med Instagram-annoncering. Du opsætter dine målgrupper, kampagner og annoncer via Facebooks Business Manager. Af samme årsag skal du have en Facebook-side for at arbejde med Instagram-annoncering.

Det betyder, at det i grunden ikke er et krav, at du har en virksomhedsprofil på Instagram, når du skal annoncere på mediet. Det vil dog være den mest optimale løsning, da det vil give dig langt bedre muligheder for eksempelvis at læse og svare på kommentarer.

Bruger du Facebook Business Manager, har du mulighed for at gøre krav på din Instagram-konto. Det gør du under ‘Indstillinger for Business Manager’. Når du har gjort det, har du mulighed for at vælge din Instagram-konto, når du udarbejder dine annoncer.

Hvordan opretter jeg en Instagram-annonce?

Instagram er ikke en decideret kampagnetype, du kan vælge, når du opsætter dine Instagram-annoncer. Det betyder, at du skal vælge Instagram som placering, når du vælger, hvor dine annoncer skal vises.

I mange tilfælde vælger virksomheder annoncer på både Instagram og Facebook. Det kan dog være en fordel at opsætte unikke annoncer til Instagram, så du skræddersyer indholdet til platformen. Afhængigt af din branche og dit produkt eller dine ydelser, kan det være relevant at fokusere på Instagrams interface frem for Facebooks, når du udarbejder dine annoncer.

Når du opretter en annonce, skal du starte med at definere et mål for din kampagne. Det gør du under ‘Kampagnemålsætning’. Her kan du vælge mellem flere forskellige muligheder – eksempelvis ‘Trafik’, ‘Leadgenerering’ og ‘Interaktion’.

Efter du har valgt målsætningen for din kampagne, skal du angive, hvor stort et budget du vil bruge på annoncerne. Herefter skal du segmentere målgruppen, så det kun er de personer, dit produkt eller ydelse er relevant for, der får vist dine Instagram-annoncer.

Når du annoncer på Instagram, kan du vælge mellem at annoncere i nyheder eller i direkte i stories. Det kan betale sig at splitteste, hvad der giver det bedste afkast, så du kan fokusere på de placeringer, der har det største udbytte.

Hvilke annoncer kan jeg oprette på Instagram?

Du kan vælge mellem fire forskellige annonceformater, når du bruger Instagram-annoncering. Som nævnt, er det en god idé at splitteste de forskellige muligheder, så du finder ud af, hvilket annonceformat der giver det bedste udbytte.

Vælg mellem følgende annonceformater:

  • Billedannoncer
  • Videoannoncer
  • Stories
  • Karrussel

Hvis du vælger billedannoncer, vil din Instagram-annonce blive vist i feedet sammen med det organiske indhold. Det samme gør sig gældende med karrusel og videoannoncer. Vi anbefaler, at din video varer mellem 10 og 15 sekunder, hvis du vælger videoannoncer, da det kan være vanskeligt at holde brugerens opmærksomhed i længere tid.

Hvad koster Instagram-annoncering?

Prisen for Instagram-annoncering afhænger af dit marketingbudget. Du vælger selv, hvor meget du er villig til at betale, da der er tale om en auktionsbaseret annonceplatform på samme måde som med Facebook-annoncering.

Det er dog værd at være opmærksom på, at jo større beløb du er villig til at ofre på Instagram-annoncering, desto større rækkevidde vil du få. Samtidig vil prisen være højere, hvis du befinder dig på et konkurrencepræget marked, mens det modsatte vil være tilfældet, hvis du befinder dig på et mindre konkurrencepræget marked.

Du kan vælge mellem at betale pr. visning eller pr. klik til dit website, når du opsætter en annonce. Hvis du en bred målgruppe med lav konkurrence, risikerer du at betale for klik, som i sidste ende ikke er relevante for din forretning – og derfor heller ikke vil føre til et salg.

Klikpriserne kan derfor variere mellem alt fra 50 øre til 20 kr. Du skal dog minimum vælge et dagligt budget på 5 kr., hvis du vælger at betale pr. eksponering, mens du skal vælge minimum 25 kr., hvis du vælger at betale pr. klik.

Som tommelfingerregel vil dine priser være billigere, desto større din målgruppe er. nsker du at blot at eksponere dit budskab til en så stor målgruppe som muligt og drive trafik til din hjemmeside, kan du komme langt med et forholdsvist lille budget.

Ønsker du derimod at generere leads eller salg, skal du regne med, at prisen vil være højere. Der er dog ingen regel uden undtagelser, hvorfor det også kan betale sig at splitteste forskellige målgrupper og kampagnemålsætninger, hvis du ønsker den billigste og mest effektive form for Instagram-annoncering.

Hvilke budgettyper kan jeg vælge mellem?

Du har to forskellige budgettyper at vælge mellem, når du skal administrere budgettet for dine Instagram-annoncer. Disse er de samme muligheder, som du har, når du annoncerer på Facebook.

Vælg mellem følgende budgettyper:

  • Dagligt budget
  • Samlet budget

Uanset, hvilken budgettype du vælger, er du sikker på, at du ikke kommer til at overskride din maksimumgrænse. Der, hvor forskellen ligger, er, hvordan budgettet bliver fordelt. I visse tilfælde kan det være bedre at bruge dagligt budget end samlet budget, mens det i andre tilfælde er bedre at vælge samlet budget.

Hvis du skal køre dine annoncer kontinuerligt, bør du vælge et dagligt maksimumbudget, da du på den måde er sikker på, at dine annoncer bliver vist med et nogenlunde interval over en længere periode. Her er du sikker på, at du bruger det samme beløb hver dag på dine Instagram-annoncer.

Kører du derimod en tidsbegrænset kampagne, er det en god idé at vælg et samlet budget, så Instagram selv vurderer, hvor meget af budgettet der skal bruges på de enkelte dage. Kører du eksempelvis en kampagne i ugen op til jul, kan du angive en begrænset tidsperiode samt et samlet budget på eksempelvis 15.000 kr.

Her vil Instagram automatisk fordele dit budget ud på de 7 dage, så du er sikker på, at dine annoncer bliver vist dér, hvor der er mest interaktion – eller en anden målsætning, afhængigt af hvilken kampagne du kører.

I dette tilfælde kan dit annoncebudget variere fra dag til dag, da du har angivet et samlet budget. Instagram har en enorm datamængde til rådighed, hvorfor deres algoritme automatisk kan vurdere, hvilke ugedage du får mest ud af dit budget.

Skal vi hjælpe dig med Instagram-annoncering?

Vi har solid erfaring med Instagram-annoncering, og vi tager gerne en snak om, hvordan vi skaber succes for din forretning. Kontakt os på 42 31 23 92 eller send en mail til kontakt@frederikbaastrup.dk.

Har du nogen spørgsmål?

Frederik sidder klar til at rådgive dig til den rigtige løsning for dig og din virksomhed. Ring nu på 42 31 23 92. Du kan også udfylde kontaktformularen og få svar indenfor 24 timer.